
«Felícia Fuster: Una mirada a l’obra»
Exposició
Del 10 de febrer a l’1 d’abril de 2016
Fundació Felícia Fuster
Carrer Camps i Fabrés, 3-11, Barcelona
Aquesta mostra ens proposa un recorregut per l’obra plàstica de Felícia Fuster. Artista plàstica i poeta nascuda al barri de la Barceloneta, Fuster va desenvolupar al llarg de tota la seva vida una trajectòria artística que, tot i ser discontínua, va acabar adquirint una gran consistència al llarg dels anys. Des de la infantesa va manifestar un gran interès i moltes aptituds per les arts plàstiques i, ja de nena, va formar-se a l’Escola Massana, fent pintura, composició i vidre gravat, a la vegada que estudiava a l’Institut Maragall. També va complementar els seus estudis dins l’àmbit de les arts plàstiques amb la música, aprenent a tocar el piano a l’Acadèmia Marshall. Va aconseguir el títol de professora de dibuix a l’Escola Superior de Belles Arts Sant Jordi. La seva obra ja va aconseguir cert reconeixement en aquell moment, com es pot veure amb les exposicions de Fuster a la Galeria Syra als anys 40 o al Museo de Artes Decorativas de Madrid. Lamentablement, però, la necessitat d’ampliar el seu món artístic i les penúries pròpies de l’Espanya Franquista l’obligaren a traslladar-se a París el 1951, poc abans de complir 30 anys.
L’univers creatiu de Felícia Fuster és ampli i eclèctic. Des de la seva primerenca obra figurativa de caire naïf fins a abstraccions properes a altres artistes d’avantguarda com Kandinsky o Klee, Fuster articula un llenguatge propi que, en un primer moment té certa afinitat amb el caràcter gestual de l’informalisme europeu i expressionisme abstracte americà dels anys 50, però que, a mida que es desenvolupa, va apropant-se als traçats cal·ligràfics i els espais atmosfèrics de la pintura oriental. La conjugació d’ambdós llegats, donada tant per la seva curiositat intel·lectual i artística com pels seus viatges a la Xina i al Japó, acaba donant lloc a un univers plàstic subtil i ple de matisos, com es pot veure en la seva obra més distintiva: l’Abstracció Lírica i les Plurivisions. Cal remarcar que, paral·lelament a la seva pintura, Fuster va dur a terme una trajectòria literària que es va donar a conèixer el 1984 amb Una cançó per a ningú i trenta diàlegs inútils, un recull de poemes plens de lirisme amb certs deixos onírics. Això no obstant, és l'any 1985, amb el seu viatge al Japó, quan Fuster desplega la seva obra en vers en tota la seva amplitud, molt influïda per l’haiku i el tanka, entre altres formes pròpies de la literatura oriental.
L’univers creatiu de Felícia Fuster és ampli i eclèctic. Des de la seva primerenca obra figurativa de caire naïf fins a abstraccions properes a altres artistes d’avantguarda com Kandinsky o Klee, Fuster articula un llenguatge propi que, en un primer moment té certa afinitat amb el caràcter gestual de l’informalisme europeu i expressionisme abstracte americà dels anys 50, però que, a mida que es desenvolupa, va apropant-se als traçats cal·ligràfics i els espais atmosfèrics de la pintura oriental. La conjugació d’ambdós llegats, donada tant per la seva curiositat intel·lectual i artística com pels seus viatges a la Xina i al Japó, acaba donant lloc a un univers plàstic subtil i ple de matisos, com es pot veure en la seva obra més distintiva: l’Abstracció Lírica i les Plurivisions. Cal remarcar que, paral·lelament a la seva pintura, Fuster va dur a terme una trajectòria literària que es va donar a conèixer el 1984 amb Una cançó per a ningú i trenta diàlegs inútils, un recull de poemes plens de lirisme amb certs deixos onírics. Això no obstant, és l'any 1985, amb el seu viatge al Japó, quan Fuster desplega la seva obra en vers en tota la seva amplitud, molt influïda per l’haiku i el tanka, entre altres formes pròpies de la literatura oriental.

Les peces que us presentem en aquesta mostra no poden abastar la producció de Fuster en tota la seva complexitat i amplitud, ni estan disposades en forma d’una cronologia lineal. Més aviat funcionen com petites pinzellades que ens poden ajudar a comprendre un univers creatiu que, més que una pura evolució formal, esdevé una trajectòria vital. L’obra de Fuster, fràgil, delicada i evocadora, ens endinsa en un llenguatge plàstic tan consistent com carregat de sensibilitat.
Alba Giménez
Curadora de l’exposició
Curadora de l’exposició
Referència:
Culturàlia.
«Felícia Fuster: Una mirada a l’obra»
Lo Càntich. N.30. Circumloqui, 2016.
Gener - Març, 2016
DL B.42943-2011
ISSN: 2014-3036 30>
EAN: 9772014303002 30>

Culturàlia.
«Felícia Fuster: Una mirada a l’obra»
Lo Càntich. N.30. Circumloqui, 2016.
Gener - Març, 2016
DL B.42943-2011
ISSN: 2014-3036 30>
EAN: 9772014303002 30>

0 [ Comentar aquesta entrada ]:
Publica un comentari a l'entrada